Halon endast för flyg
 |
Halon påverkar liksom freoner ozonskiktet. Användningen regleras därför genom lagstiftning. I Sverige är halon endast tillåtet för stridsfordon, ubåtar samt militärt och civilt flyg.
För dessa användningsområden får halonsläckare säljas, underhållas och laddas om. Övrig yrkesmässig användning, försäljning eller omladdning är förbjuden.
|
Konstruktion
Behållaren är av stål lackerade med slagtålig epoxylack. Ventilen är av förnicklad mässing och har inbyggt sprängbleck som skyddar mot övertryck. Bärhandtag och avtryckare är tillverkade i lackerad metall. En kraftig och lättåtkomlig säkring spärrar mot vådautlösning.
Släckaren är fylld med halon och trycksatta med kvävgas. Laddningstrycket övervakas med lättavläst manometer. Som standard levereras släckaren med stativ och fästband.
Vad är halon
Halon 1211 – också kallad BCF, bromkloridfluormetan – är en ren, icke korrosiv gas med hög släckverkan mot bränder i vätskor, gaser och elektrisk utrustning. Gasen avdunstar efter släckning och lämnar inga rester på elektronik eller annan känslig utrustning. Halon kan användas mot elektrisk utrustning eftersom släckmedlet inte leder ström. Halonsläckarna är köldbeständiga och kan vara placerade utomhus även vintertid.
Släckeffekt
I behållaren är halonen komprimerad till vätskefas. Den sprutar ut som en vätskestråle med lång räckvidd och förgasas i brandhärden. Gasen stoppar kedjereaktionen i branden och skapar redan vid 5-10 % inblandning i luft en obrännbar atmosfär. Gasen fyller upp det utrymme som skall släckas och når in även i de mest svåråtkomliga utrymmen t.ex bakom en instrumentpanel eller runt en motor.
